جراحی ماموپلاستی

اندامی نظیر سینه در بانوان علاوه بر نقش تغذیه برای نوزادان حکم زیبایی را نیز به همراه خواهد داشت. چه بسا که این نقش برای بانوان بسیار پر اهمیت تر از نقش تغذیه ای آن است.

حال تصور کنید این اندام زیبایی ساز نه تنها زیبایی نیافریند بلکه موجب نازیبایی نیز شود. این نازیبایی می تواند در کوچک بودن بیش از حد و یا بزرگی بیش از اندازه نمایان شود.

از این رو بانوان برای رفع این دسته از مشکلات به جراحی های سینه روی می آورند که به طور کلی به آن ماموپلاستی گفته می شود. اما اگر این زیباسازی در جهت بزرگ کردن سینه انجام شود ماموپلاستی افزایشی و اگر در جهت کوچک سینه انجام شود ماموپلاستی کاهنده نام گذاری می شود.

اما به علت اینکه ماموپلاستی کاهنده علاوه بر زیباسازی سینه موجب برطرف شدن برخی عوارض ناشی از بزرگی سینه ها نیز می شود، در راستای این جراحی متداول میان بانوان بر آن شدیم تا توضیحات مفصلی را در این باب بیان کنیم تا متقاضیان با آگاهی بیشتری قدم در راه جراحی ماموپلاستی گذارند. در ادامه با ما همراه باشید:

جراحی ماموپلاستیزیبایی می تواند در کوچک کردن سینه ها نیز باشد

ماموپلاستی کاهنده یا همان عنوان مشهور جراحی کوچک کردن سینه از جمله جراحی هایی است که تاثیر روانی آن بیش از تاثیر فیزیکی آن خواهد بود.

بانوانی که دارای سینه های بسیار بزرگ هستند اغلب به دلیل کاهش اعتماد به نفس به مطب پزشکان روی می آورند. البته که دلایل نهفته دیگری نیز عوامل قابل توجهی برای این مراجعه خواهد بود. این افراد به دلیل سنگینی بیش از حد سینه ها که منجر به درد در ناحیه قفسه سینه و یا شانه می شود و یا به علت عرق سوز شدن و ایجاد زخم در زیر سینه خواهان انجام این جراحی هستند.

بانوان با سینه های بسیار بزرگ گاها دردهای ناشی از سنگی سینه را با درد های قلبی به اشتباه می گیرند که با بررسی و معاینه می توانند درباره این مسئله اطمینان خاطر یابند که این درد ها تنها به علت بزرگی سینه هایشان است.

جراحی ماموپلاستی به عنوان جراحی نجات بخش بین این بانوان نیز شهرت دارد.

از سیر تا پیاز جراحی ماموپلاستی

در ابتدا باید بیان کنیم این جراحی می تواند به صورت لیپوساکشن پاسخگوی نیاز بانوان باشد و جراح از ایجاد برش و برداشت بافت اضافی سینه صرف نظر کند.

اما این جراحی به شکل انجام م یشود ؟

زمانی که بانوان برای ماموپلاستی به جراح مراجعه می کنند، جراح ابتدا با بررسی سوابق پزشکی، مراجع را از نتیجه جراحی آگاه خواهد ساخت. در مرحله بعد که طرفین بر سر میزان و اندازه سینه به توافق رسیدند جراح اقدامات قبل از ماموپلاستی و نکاتی که بیمار باید آن ها را رعایت کند را توصیه کرده و او را برای جراحی آماده می سازد.

در روز موعود جراح با ترسیم خطوط روی سینه بیمار نواحی برش را مشخص می کند. البته اگر انتخاب پزشک برای این جراحی تنها استفاده از لیپوساکشن نباشد.

جراح پس از این اقدامات بیمار را برای بیهوشی آماده می کند. در این راستا جراح از بیهوشی عمومی استفاده خواهد کرد.

پس از بیهوشی جراح اقدام به ایجاد برش خواهد کرد. برش ها در جراحی ماموپلاستی می توان بنا به تشخیص پزشک متفاوت باشد.

سه نوع برش متداول ماموپلاستی عبارت اند از:

برش هاله ای نوک سینه

برش به شکل سوراخ کلید که در آن جراح برشی را از هاله سینه شروع کرده و تا چین سینه ادامه می دهد.

برش به شکل T  برعکس که در آن برش از زیر چین سینه شروع شده و تا هاله سینه ادامه می یابد.

نکته: بانوان باید توجه داشته باشند که نوع برش بسته به تشخیص جراح خواهد بود. نکته قابل توجه بعدی برجای ماندن جای اسکار ها بر روی سینه است که اغلب بانوان  این عارضه را بر تحمل سنگینی سینه و عوارض دیگر ناشی از بزرگ بودن سینه را ترجیح می دهند. جای اسکار ها در برش های هاله ای نمود بیشتری خواهد داشت که البته تمامی این عوارض با پوشیدن لباس مخصوص بانوان از چشم پنهان می ماند.

پس از ایجاد برش جراح نواحی اضافی سینه را برداشته و لیفت سینه را انجام می دهد. اگر در این جراحی جراح مجبور به نغییر موقعیت نوک سینه باشد، جایگذاری دقیق را انجام داده و نواحی برش را بخیه می زند.

در نهایت پس از پایان بیهوشی نتیجه این جراحی بلافصله مملموس و قابل مشاهده است. بانوان باید توجه داشته باشند نواحی برش و بخیه پس از جراحی نمود بیشتری خواهد داشت که به گذر زمان این نواحی کمرنگ تر خواهد شد.

آیا با ماموپلاستی باید از شیردهی به نوزادان خداحافظی کرد؟

شاید این سوال از دغدغه متقاضیان این جراحی باشد، در پاسخ باید بگوییم با توجه به ناحیه برش در  جراحی ماموپلاستی _ که هاله سینه را درگیر خواهد کرد_، این جراحی می تواند بر کیفیت شیردهی تاثیر گذارد، چراکه برش ها باعث تخریب نسبی کانال های شیردهی خواهد شد. اما روش های امروزین جراحی ماموپلاستی بر حفظ توانایی شیردهی بانوان تاکید دارد .

چند نکته اساسی بعد از جراحی ماموپلاستی

این جراحی در اتاق عمل پایان نمی یابد. در واقع مراقبت های بعد از جراحی سینه چه از نوع ماموپلاستی کاهنده و چه ماموپلاستی افزایشی نتیجه نهایی را تضمین خواهد کرد. بنابراین رعایت توصیه های زیر تاثیر به سزایی در نیتجه دهی مطلوب این جراحی خواهد بود. توصیه ها از این قرار است:

• از احساس گیجی و سنگینی سر بعد از جراحی نهراسید این علائم تنها به علت تاثیرات دارو های بیهوشی است.
  • باید دقت داشته باشید که از داروهای تجویز شده جراح به موقع استفاده کنید.
  • مصرف مواد غذایی را با مایعات شروع کنید.
  • از میوه هایی مانند آناناس که التیام بخش قوی زخم ها است استفاده کنید.
  • به طور جدی از مصرف دخانیات و الکل تا ۱ ماه پس از جراحی بپرهیزید.
  • نکته بسیار مهم بعد از جراحی سینه استفاده از سوتین های مخصوص بعد از جراحی است که تاثیر به بسیاری در نتیجه جراحی خواهد داشت.
  • بانوان می بایست استحمام بعد از جراحی را تا ۲ روز به تعویق بیندازند.
  • باید دقت باشید که جای زخم ها را مرتب خشک کنید و در صورت لزوم برای کمرنگ کردن جای اسکار با تجویز پزشک از پماد های مخصوص استفاده کنید.

آیا جراحی بینی دردناک است؟

نه برای بیشتر افراد. یک روز بعد از عمل ، اکثر افراد دردی احساس نکرده و درد اندک آن ها با استفاده از مسکن های تجویز شده بهبود می یابد .

شماره تماس مستقم دکتر : ۰۹۱۲۰۹۲۹۱۹۵

آیا جراحی ماموپلاستی عوارض دارد؟

این جراحی نیز به مانند جراحی های دیگر می تواند با عوارض عدیده همراه باشد که در دو صورت می توان از بروز آن ها جلوگیری کرد: در ابتدا انتخاب بهترین جراح پلاستیک ودر وهله دوم رعایت توصیه های بعد از جراحی که در بالا به آن اشاره شد. اما ماموپلاستی عوارض احتمالی عبارت اند از:

• خطرات بیهوشی
  • عدم تقارن سینه ها
  • ابتلا به عفونت
  • التهاب و کبودی
  • آسیب به بافت سینه
  • سف شدن سینه ها
  • جمع شدن مایعات زیر پوست
  • عدم توانایی در شیردهی
  • امکان بی حسی در نوک سینه

هزینه جراحی ماموپلاستی

هزینه این جراحی بنا بر تخصص جراح، نوع جراحی و روش انجام آن و همچنین هزینه هایی نظیر: هزینه بیمارستان، هزینه بیهوشی و هزینه های داروهای قبل و بعد از جراحی متفاوت خواهد بود. نکته قابل تامل در انتخاب بهترین جراح پلاستیک است که بتواند نتیجه جراحی برای بیماران تضمین کند.